Jawab Ucapan Salam Wajib Hukumnya

Sunday, November 1, 2009

Cuti Hujung Minggu









Semalam tanggal 1hb November 2009 (Ahad). Selepas mengambil sarapan pagi, saya dan keluarga keluar menuju ke Zoo Negara Kuala Lumpur. Kami bertolak dari rumah pada pukul 10.30 pagi dan sampai di sana tepat pada pukul 11.05 pagi. apabila sampai serta terus meninjau keadaan sekeliling dan meninjau bayaran parking kereta dan di dapati mencecah RM4.20 sehari.

Seterusnya kami ke kaunter tiket untuk masuk ke dalam melihat binatang-binatang yang terdapat di dalamnya. harga masuk seorang dewasa RM20.00 dan harga seorang kanak-kanak berumur 3 tahun sehingga 12 tahun berharga RM6.00 serta kamera video jika dibawa masuk dikehendaki membayar rm15.00. Setelah selesai membayar untuk 2 orang dewasa, 1 kanak-kanak serta kamera video maka barulah kami dibenarkan masuk. apabila masuk betapa indahnya kedengaran suara burung-burung berkicauan yang dapat didengari melalui pembesar suara sahaja..

Tempat pertama kami lawati adalah tempat ular sawa batik.. seandainya mahu bergambar dengannya dikehendaki membayar RM15.00. Tetapi kami hanya melihat dari jauh sahaja..kerana melihat saiz ularnya yang besar..terasa geli untuk memegangnya.. seterusnya kami dapat melihat Zirafah. Sekali tengok macam patung kerana tak bergerak.. tetapi rupanya betul-betul punya... tingginya, besar dan cantik. sebelahnya pula ditempatkan Gajah. Ya Allah.. besarnya gajah ini.. gajah ini dirantaikan kakinya supaya tidak terlepas.

Seterusnya kami ke tempat Bird House. dalam perjalanan ke big house, kami bertemu dengan burung Emu, binatang ini nampak agresif sedikit, mungkin ia terasa terancam dengan kehadiran tetamu yang mereka tidak kenali..he..he.. kemudian kami juga bertemu dengan binatang yang bernama Kanggaru.. nampaknya tak payah ke Australia selepas ini.. jinak aje binatang ini.seterusnya kami ke tempat kijang, rusa, seladang, singa, harimau belang, harimau bintang, monyet, unta dan reptilia yang lain.

Setelah penat berjalan.. kami berhenti untuk membeli makanan. Anak-anak hendakkan makanan ringan lalu saya belikan.. saya membeli dua makanan ringan untuk along dan adik. harga RM4.50 setiap satu.

Terdetik di hati saya..betapa mahalnya harga makanan di dalam Zoo Negara. Seandainya dibandingkan dengan kedai runcit di luar harga hanya RM1.80 sahaja. itulah hakikat manusia yang terlalu menekan dan mengambil kesempatan ke atas manusia yang lain. Apa tidaknya, parking kereta perlu dibayar, masuk ke dalam zoo pun kena bayar, nak bergambar pun kena bayar, bawa kamera pun kena bayar, nak makan pun harga 3 kali ganda beza. Air tin harga rm2.50 sehingga RM3.00 satu. Kalau difikirkan atas alasan apa yang menyebabkan mereka menjual mahal. mungkin sewa tempat mahal, atau saje nk ambil kesempatan agar dapat untung besar. Wallaahu a'lam.

Kami berada di dalam Zoo sehingga jam 2.00 petang. itu pun terasa penat kaki melangkah.. selama 4 jam berjalan... namun hati terasa puas kerana dapat melihat pelbagai jenis binatang yang belum pernah dilihat sebelum ini di depan mata. kami sekeluarga bersyukur kerana diberi peluang oleh Allah untuk melihat kecantikan makhluk-makhluk ciptaanNya. Isteri dan anak-anak gembira dan tersenyum puas... Syukur Al-hamdulillah.

Harapan saya, ambillah peluang untuk bercuti dan berhati-hati dengan golongan yang suka mengambil kesempatan di atas kesempitan kita..

















No comments:

Post a Comment