Jawab Ucapan Salam Wajib Hukumnya

Sunday, October 25, 2009

Muhasabah Diri


Takut Kepada Allah


Maksud sebuah Hadis. Dari Rasulullah SAW, baginda bersabda :

" Sesungguhnya Allah menciptakan Malaikat. Sayapnya yang sebelah mencapai bumi bahagian timur. Yang sebelah lagi mencapai bumi bahagian barat. Kepalanya di bawah Arasy dan kedua kakinya di dasar bumi ke tujuh. Ia mempunyai bulu sebanyak bilangan makhluk Allah. Ketika seorang lelaki atau perempuan daripada umatku membaca selawat kepadaku, maka Allah memerintahkan Malaikat itu agar menyelam ke dalam lautan dari Nur di bawah Arasy. Malaikat yang menyelam itu kemudian keluar dan mengibas-ngibaskan sayapnya sehingga setiap bulu menitis setitis Nur. Daripada setiap titisan itu Allah menjadikan Malaikat yang memohonkan keampunan bagi orang tersebut sampai hari Kiamat."


Setengah hukama mengatakan, "keselamatan jasad terletak pada sedikitnya makan. Keselamatan roh pada sedikitnya dosa. Dan keselamatan agama terletak pada membaca selawat kepada 'Khairil Anam' (Muhammad SAW)".


Allah SWT berfirman : maksudnya,

"Wahai orang-orang yang beriman, takutlah kepada Allah, Dan hendaklah (tiap-tiap) orang memperhatikan apa yang diusahakan besok (hari Kiamat). Takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan".

(surah al-hasyr:18)


Sesungguhnya Malaikat, langit, bumi, siang dan malam. Pada hari Kiamat, mereka sebagai saksi atas apa apa yang dilakukan oleh manusia. Baik atau buruk, taat atau maksiat. Bahkan, seluruh anggota badan akan menjadi saksi. Bumi menjadi saksi bagi orang mukmin dan zahid, sambil berkata : "Dia telah bersolat, berpuasa, berhaji dan berjihad di atasku." Maka legalah orang Mukmin dan zahid itu. Bumi juga menjadi saksi ke atas orang Kafir dan orang derhaka sambil berkata : "Dia atasku dia telah Musyrik, berzina, minum arak dan makan makanan haram." Bumi akan membantah dan menjadi saksi ketika manusia cuba mengelak tuduhan ke atasnya apabila dihisab oleh Allah di Akhirat.


Semoga kita mengambil iktibar dan muhasabah diri masing-masing serta cuba memperbaiki amalan masing-masing selagi kita masih bernyawa hingga akhir hayat...


Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment