Jawab Ucapan Salam Wajib Hukumnya

Thursday, February 25, 2010

Banyakkan berselawat Pada Nabi Muhammad S.A.W

Hari ini adalah hari cuti yang diberi oleh Kerajaan Malaysia sempena menyambut ulangtahun kelahiran Nabi S.A.W. yang diambil sebagai hari Maulud Nabi 12 Rabiul awal. Namun yang sebenarnya tarikh kelahiran Nabi Muhammad setelah dibuat kajian demi kajian dan pengiraan oleh para ulama serta kajian dari ahli santis bahawa 12 rabiul awal pada masa nabi dilahirkan sebenar jatuh kepada hari khamis pada tahun itu. Yang bertepatan Nabi dilahirkan pada tarikh 9 rabiul awal tahun gajah. kerana pada tarikh ini jatuh pada hari Isnin. para ulama sepakat nabi dilahirkan pada hari isnin dan pada tahun gajah serta pada bulan rabiul awal tetapi mereka khilaf dalam menentukan tarikh yang tepat.

Pada hari umat Islam terutamanya Malaysia kan berarak beramai-ramai sambil berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad yang kita ingati,sanjungi, kasihi kerana Nabi muhammad adalah utusan allah yang membawa agama yang benar di sisi Allah untuk membimbing dan menyelamatkan umat manusia daripada hanyut dalam kegelapan dan kesesatan Iblis dan bala tenteranya.

Namun apa yang penting bagi saya, ingatan dan selawat kepada nabi tidak seharusnya dilakukan setahun sekali. Kerana, Nabi amat sayangkan umatnya.. sehingga memberi nasihat dan pesanan kepada kita supaya menjaga solat dan menunaikan solat. Seharusnya kita berselawat ke atas nabi setiap masa dan saat kerana dengan berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W kita akan diberi Syafaat di hari Akhirat. Sesungguhnya kita tidak layak untuk Syurga Allah di atas segala kemaksiatan dan kealpaan kita didunia yang sering dilakukan dan lupa kepada Allah Yang Maha Kaya.

Firman Allah yang bermaksud :

" Wahai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha(sungguh-sungguh), mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahan kamu da memasukkan kamu ke dalam taman-taman syurga yang mengalir dari bawahnya sungai-sungai..........) ( surah at-tahrim 66: 8)

Ayuh teman-temanku..marilah kita bersama-sama memperbaiki diri dan mohon ampun dengan Allah dan berusaha mendekatkan diri dengan kekasih Allah iaitu Rasulullah seterusnya yang pasti kita akan dekat dengan Rabbul i'zaati.

No comments:

Post a Comment