Jawab Ucapan Salam Wajib Hukumnya

Thursday, January 28, 2010

Dijemput Pulang

Hari ini selepas pulang dari meeting, isteriku memberitahuku tentang berita kematian jiranku, ku bertanya siapakah gerangan jiranku itu. apabila diberitahu bahawa yang dijemput pulang itu adalah bapa saudara kepada anak muridku yang bernama Amira, bekas anak muridku tahun lepas. Sesudah itu, selepas asar aku pergi melawat keluarganya untuk mengucapkan takziah kepada seisi keluarganya.
Diceritakan kepadaku bahawa arwah ini baru mencecah umur 36 tahun. dikatakan terbabas seorang diri, keretanya merempuh besi pagar highway di bandar teknologi kajang malam semalam pada pukul 8.00 malam.
saya teringat dengan satu teka teki yang pernah diceritakan oleh imam al-ghazali kepada anak muridnya. Apakah benda yang paling dekat dengan kita? maka anak muridnya menjawab dengan pelbagai jawapan yang maujud. maka imam al-ghazali menjawab bahawa semua jawapan yang diberikan itu betul.. tetapi jawapan yang paling tepat adalah.. mati.
kematian adalah benda yang paling dekat dengan kita kerana semakin jauh kita pergi maka kematian semakin hampir kepada kita. semakin jauh masa berlalu, maka saat kematian semakin hampir dengan kita. Semakin berumurnya kita maka kematian semakin mendekati kita.
kesimpulanya, setiap makhluk yang bernyawa pasti merasai saat kematiannya.. wahai kawan-kawanku, beristigfar dan bertaubatlah kita kepada Allah di atas segala dosa yang kita lakukan supaya Allah merahmati jenazah kita apabila kita dijemput pulang menemui Allah yang Maha Besar.

No comments:

Post a Comment