Jawab Ucapan Salam Wajib Hukumnya

Friday, January 1, 2010

Salam Tahun Baru 2010


Assalamualaikum semua..

setelah 40 hari aku tidak mengaktifkan penulisanku di ruangan blog kerana bercuti dikampung dan ditambah pula ketiadaan line internet, maka pada hari ini aku diberi kesempatan untuk kembali mencoret sedikit nasihat dan ingatan untuk diriku sendiri dan teman-teman dan anak-anak muridku.


Pertama sekali aku mengucapakan syukur kerana masih lagi diberi nikmat dan kesempatan hidup di awal tahun 2010 pada hari ini. hari ini merupakan hari baru dan hari yang pertama dalam tahun 2010 masihi bersamaan 15 Muharam 1431H. ini bermakna segalanya kita semestinya berazam untuk melakukan perkara yang lebih baik pada hari ini berbanding semalam apatah lagi ketika saat kita menyambut sambutan tahun baru 2010 mahupun sambutan tahun baru Islam.


Ini kerana, matlamat hidup kita masih lagi sama iaitu mencari keredhaan Allah di dunia dan Akhirat. oleh itu, sempena tahun baru ini marilah kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan suruhanNya dan meninggalkan segala suruhanNya. Tinggalkan segala dosa-dosa yang kita lakukan sebelum ini dan mohonlah ampun ke pada Allah. SesungguhNya Allah Maha Pengampun Dan Maha Penyayang.


Dan Sempena tahun baru ini juga marilah kita sama-sama menanam sikap untuk lebih maju dan bersemangat dalam apa jua bidang tugas yang kita pikul, supaya kerja yang dihasilkan dan disempurnakan itu dapat memuaskan hati kita dan orang lain. Apa yang penting, semua yang kita lakukan hendaklah niat kerana Allah. Mulakan tugas dengan menyebut namaNya dan ucaplah syukur padanya apabila sempurna.

No comments:

Post a Comment