Jawab Ucapan Salam Wajib Hukumnya

Sunday, January 17, 2010

Masih Ada Yang Ambil Peduli


Hari ini tanggal 17hb januari 2008, aku tersedar dari tidur disebabkan deringan lagu telefon isteriku. pabila ku membuka mata ku lihat rupanya anak bongsuku sedang bermain-main dengan telefon umminya. ku pandang isteriku..rupanya dia telah bangkit awal dari tidurnya. ku tanya jam berapakan waktu ini. Isteriku menjawab jam telah menunjukkan pukul 3.30 pagi dan menyuruhku bangun dan bersiap.


Sebenarnya pada hari ini aku hendak menghantar adik isteriku ke airport LCCT. adiknya hendak pergi ke Miri, Sarawak. Penerbangan berlepas pukul 7.30 am dan dikehendaki masuk 1 jam setengah lebih awal. Apabila semua sudah siap kami sekeluarga bertolak pada pukul 4.15 dan sampai di sana tepat pukul 5.00 am.


Setibanya di sana, kami berehat sekejap dan mengambil tempat yang disediakan sementara menunggu untuk masuk. Apabila tiba masanya untuk checking tiket aku menyuruh adiknya dan isteriku serta anak-anak ikut serta ke balai berlepas sementara aku ke Surau untuk solat Subuh. Setelah selesai menunaikan kewajipanku maka aku menyusuri mereka dan berjumpa dengan mereka. di sana ku melihat keadaan sekeliling, betapa ramainya manusia untuk terbang ke destinasi masing-masing.


Sesudah selesai semuanya, kami semua ingin pulang,, tiba-tiba isteriku bertanya dimana dompetnya. diseluk poket jubahnya kiri dan kanan tetapi tiada. wajahnya berubah kebimbangan akan dokumen yang penting yang terdapat didalamnya.


Isteriku terus mencari ditempat duduk yang kami mula-mula sampai tadi dengan cepat dengan harapan dapat menjumpainya semula, dan aku menjaga anak-anakku dan menyusurinya dari belakang. Apabila sampai di sana ku melihatnya sedih dan cemas kerana dompetnya tiada.

ku menasihatinya agar lain kali berhati-hati kerana ini bukan pertama kali berlaku padanya.

sementara menunggu hari siang, aku duduk dibelakang kerusi yang kami duduk apabila tiba seawal pagi tadi, sambil memerhati gelagat isteriku yang berulang alik mencari dompetnya.


......tiba-tiba seorang lelaki warga indonesia menyapaku dan berkata adakah isteriku kehilangan dompet dan aku menjawab iya..iya. kemudian dia terus bertanya pada isteriku. dia mengatakan ada tukang sapu yang mengambilnya dan memang dia memerhatikan dari awal kami sampai sampai ke saat itu.


Kemudian dia dan bersama seorang wanita yang turut sama menyaksikan kejadian itu, terus membawa kami berjumpa dengan tukang sapu tersebut. mereka ingatkan tukang sapu itu mahu menyerahkan kepada pihak yang berwajib tetapi sebaliknya.


Apabila disoal kepada tukang sapu yang tidak tahu berbahasa melayu berbangsa India, akhir dia pergi ke satu sudut dan membuka bungkusan kain dan mengeluarkan dompat isteriku.

apabila diperiksa semua dokumen yang penting masih lagi ada tetapi semua wang tidak ada. jumlah wang yang ada tidaklah banyak namun kami bersyukur kerana di atas pertolongan warga indonesia terbait dan seorang saksi wanita itu. Kami mengucapkan berbanyak terima kasih kepada mereka yang masih ada yang mahu ambil peduli tentang musibah yang kami hadapi. Terima kasih, syukur pada Allah.


No comments:

Post a Comment